I elbil-sammenheng er det vanlig å snakke om batteriet, men egentlig drives bilen av en batteripakke – altså flere batterier. Dette er du kanskje klar over, men visste du at batteriene forringes i ulik hastighet?
Det vil si at når et batteri nærmer seg slutten av levetiden, kan andre deler av pakken ha mye gjenværende levetid.
– Hvis en del av batteripakken ikke fungerer, er det dessverre i mange tilfeller gunstig økonomisk å kaste hele pakken, sier Jørgen Erdal medgrunnlegger og daglig leder i Evyon.
– Vi startet Evyon fordi vi så et enormt potensial for å løse det store avfallsproblemet verden står overfor, og samtidig bidra opp mot utfordringen med fornybare energikilder.
Gir nytt liv til «søppel»
Anslag viser at mengden kasserte elbilbatterier vil vokse til å tilsvare mer enn tre millioner elbiler frem mot 2030. De fleste av disse forventes å være fullt funksjonelle med 70-80 prosent gjenværende kapasitet.
Evyons forretningsmodell går ut på å ta brukte batteripakker og finne ut om det fortsatt er deler som har mer å by på. Disse får et nytt liv – ikke i elbiler, men i energilagringssystemer.
I starten av året har Evyon hatt en rekke pilotprosjekter med leveranser av industrielle batterisystemer til kunder. Hovedsakelig er det snakk om systemer som kobles til et solcelleanlegg for å lagre overskudd fra solenergi – som da kan utnyttes i perioder med høyt strømforbruk (eller høye strømpriser) for å redusere forbruket fra strømnettet (såkalt «peak shaving»).
– Nå jobber vi for å starte masseproduksjon av disse systemene ved utgangen av året. Vi har finansiering på plass, et godt team og stort sett alt vi trenger for å sette det ut i livet, forteller Erdal.
Møttes gjennom Antler
Erdal ble koblet med medgrunnlegger Radu Achihai gjennom inkubasjonsprogrammet Antler. Ideen til å gjenbruke elbilbatterier kom i utgangspunktet fra Møller Eiendom og Møller Mobility Group, og appellerte til de to gründerne.