- Det er prisverdig at vi sier «velg med hjertet», og jeg har selv sagt det til mine barn. Vi som samfunn må likevel styre litt og tørre å ta noen valg, fordi vi trenger mer av én type kunnskap enn en annen. Vi må kanskje foreta noen ganske drastiske endringer. Kan vi for eksempel fjerne det tiende skoleåret og bruke midlene på å redusere «ungt utenforskap» og satse enda mer på teknologi og realfagskompetanse i ungdomsskolen? Det er også foreslått å stramme inn utdanningsvalgene til kommende generasjoner. Det må ses på og utredes, men vi er også avhengig av at det politiske Norge er villige til å gjennomføre tiltakene, sier han.
Dæhlen peker også på forskning som viser at interessen for å studere realfag og teknologi i et land synker jo rikere landet er.
- Vi kommer trolig ikke til å øke andelen realister og teknologer så lenge vi har det så bra som vi har det, og så lenge vi ikke våger å etablere reformer som det vil ta 15-20 år å gjennomføre.
Mer disiplin enn talent
Vibeke G. Fængsrud, CEO i House of Math, er glødende opptatt av at vi må stille krav til oss selv og til ungdommen. Hun forteller om hvordan hun selv strevde i ungdommen og strøk i matte på videregående. Likevel valgte hun å lære seg matematikk på egenhånd, utdannet seg til lektor og startet et eget selskap for privatundervisning i matematikk, som i dag er edtech-selskapet houseofmath.com. Hun vil gjerne gi oss en liten oppstrammer:
- Jeg oppdaget at matte ikke skiller mellom smart og dum, men mellom de med og uten disiplin. Vi som nasjon har blitt «fat and lazy» der alt ordner seg uansett og det er helt greit å være dårlig! Vi må alle være veldig klar over det ansvaret vi har når vi snakker om matematikk og om at «de matte-greiene er det ingen som får til i vår familie». Det er ikke god kommunikasjon.
- Ingen går rundt og er 100 % motivert hele tiden, og da ligger nøkkelen til suksess i disiplin og arbeidsmoral. Det må vi tørre å snakke mer om både på skolen og hjemme, sier Fængsrud.