God planlegging
Selv om Tom og hans team er gode til å beregne er det umulig å treffe nøyaktig. Da kan restene etter dagens lunsj gjenbrukes i en annen rett.
– Vi tenker hele tiden på hvordan restene kan brukes når vi planlegger menyene i de to kantinene. Pølserester fra fredag fryses og blir til en pølsegryte i nabokantinen på tirsdag eller så lager vi en vegetar-curry av gårsdagens grønnsaker. Vi henter mye inspirasjon fra oppskrifter på nettet, fra hverandre og fra det matfaglige teamet i 4service, sier Tom.
Det er strenge krav til hygiene og matsikkerhet i et profesjonelt kjøkken, og selv om maten er like god kan den ikke nødvendigvis selges. Men det betyr ikke at den kastes.
– Hver fredag etter stengetid setter vi ut rester av påsmurt mat. Da er det bare å komme å hente. Og rester av møtemat gir vi bort til miljøer i parken.
Prisvekst på mat
Både leverandører og grossister påvirkes av økte drivstoffpriser og økte energikostnader, i tillegg til en svært kald januar og februar som har ført til økte priser på friske grønnsaker. Å kaste mindre mat har jo en åpenbar klimagevinst, men det er også et økonomisk spørsmål for både kantinen og kundene.
– Prisøkningen på mat rammer oss på samme måte som private husholdninger og vi må vi kutte kostnader der vi kan – uten at det går ut over kvaliteten. Da blir det ekstra viktig å ikke kaste mat vi ellers kunne solgt, sier Tom .
Kundene i kantina betaler for vekten av maten og ikke hver enkelt vare. Tom mener det også kan gjøre at vi tenker oss om to ganger før vi forsyner oss med for mye mat.
– Vi ønsker å gi kundene den fleksibiliteten og enkelheten, og samtidig sitter det kanskje litt lenger inne å kaste halve porsjonen?