– Forskningsparken er et naturlig sted å starte kommersialisering. SensiBel begynte i StartupLab og nå har vi blitt en liten leietaker, og trenger etter hvert enda større lokaler, sier han, og fortsetter:
– Det er et fint bygg å være i, fordi potensielle investorer og kunder skjønner med en gang at her er det innovasjon, her er det high tech. Bygget oser av det.
Fra kuvøse til globalt marked
Historien til SensiBel minner på mange måter om Chipcon, som også startet i Forskningsparken. Etter fullført ingeniør-utdannelse ved NTNU, begynte Sverre Dale Moen å arbeide som forsker i SINTEF. Akkurat som senere med SensiBel, ble utvikling herfra Chipcons forretningsmodell.
Sammen med to kolleger etablerte han Chipcon, som spesialiserte seg i Zigbee – en standard for desentraliserte trådløse nettverk. Da Chipcon ble kjøpt opp av Texas Instruments i 2005, hadde selskapet holdt til i Forskningsparken snaue ti år og vokst til å bli over 100 ansatte.
Dale Moen mener nærheten til viktige forskningsmiljøer – ikke bare SINTEF, men også Norsk Regnesentral og Universitet i Oslo – gjør det mulig å utvikle unik teknologi som kan gi mange års forsprang til konkurrenter på markedet. Han kaller det en rød tråd med Chipcon og SensiBel.
– Det kan så klart skapes gode ideer uten det også, men en del produkter krever at det kan få jobbes med doktorgrader og forskning, sier han, og legger til:
– Men det er viktig at det blir kommersialisering av forskningen, og ikke forskning kun for konferanser. Det er ikke så verdiskapende. Det er viktig at det skaper kommersiell verdi. Det kunne man godt hatt mer av noen ganger.
– God gammel dugnadsånd
Etter epoken med Chipcon, arbeidet Dale Moen i flere år som daglig leder i en annen innovativ tech-startup: New Index, som utviklet en elektronisk tavle. Selskapet ble kjøpt opp av Epson i 2011. Med all denne erfaringen i bagasjen, er en viktig del av hans rolle i SensiBel å dele av sine lærdommer på veien.
– Jeg tror aldri at man kan få en kunde tidlig nok. Det handler om si at produktet er godt nok. Det må være unikt, men det betyr ikke at det må være perfekt. Det kan være flere generasjoner av et produkt, sier han, og fortsetter:
– Å få produktet ut i verden og få betalende kunder, det gjør noe med teamet. Og det gjør noe med investorer. Man får aksept i markedet.
Og er det noe spesielt som har forandret seg i årene siden Chipcon?
– Kapitaltilgangen til startupselskaper er noe helt annet nå. Lysten til å investere i startup har forandret seg veldig, sier han.
Sverre Dale Moen mener også at det norske deep tech- og startup-miljøet har en fordel, som er bakt inn i kulturen vår.
– Det er noe med den sunne norske mentaliteten. Sunne gode holdninger. Man tar en for laget i stedet for å spørre seg, som en del folk gjør i utlandet: «What’s in it for me?». Det er litt god gammel dugnadsånd – enten det er borgerlig eller sosialdemokratisk. Vi jobber sammen og får ting til sammen.