- Skjermene bringer med seg mye bra, men også vi i Telia innser at det har blitt litt for mye av det gode. Vi har hjulpet nordmenn med å koble seg på 5G og internett, og nå vil vi hjelpe nordmenn med å koble av, sier administrerende direktør Stein-Erik Vellan i Telia Norge til nettstedet Kampanje.
Syvertsen peker på at ønsket om avkobling har blitt en del av mainstreamkulturen, ikke bare forbeholdt tech-toppene, og at det derfor ikke er rart at selskapene følger etter. Samtidig er hun ikke udelt positiv til strategien de velger.
- Jeg får for eksempel henvendelser fra mobilselskaper og teknologiaktører som ønsker å gi råd til brukerne om hvordan de kan redusere bruken. De ønsker å vise ansvarlighet. Men samtidig er det en type ansvarlighet som innebærer at selskapene peker på brukerne, ikke sant? Det er ikke en ansvarlighet som egentlig innebærer at selskapene gjør noe. De sier bare at du må være ansvarlig.
Som tittelen på boka indikerer, så står vi ifølge forskerne i et paradoks som forbrukere og mennesker. Teknologien er til nytte og glede, men samtidig forstyrrende og invaderende.
- Vi lever i en oppmerksomhetsøkonomi der teknologien har større implikasjoner enn noen gang. Men selv om jeg er ambivalent, er jeg ikke så bekymret. Mennesker har alltid håndtert ny teknologi, og det kommer vi til å fortsette med. Så må skole og arbeidsplasser og bryllupsarrangører og du og jeg ta ansvaret for hvordan vi skal leve sammen, avslutter Syvertsen.