Folk skal synes
Den andre hovedidéen i bygget er å legge aktiviteter og tjenester som genererer trafikk der det synes. Kontakten mellom leietakerne fremmes på den måten gjennom bevisst utforming av interiøret.
– Det er ikke nok at folk kan se hverandre fra galleriene. De må også ha noe utendørs å gjøre. Derfor skal alle aktiviteter legges ute i gaterommet. Kaffeautomater, kantine, resepsjon. Alt som man gjør når man ikke er på kontoret, skal foregå der. Jeg tror kanskje at den uforberedte kommunikasjonen er det viktigste som vi som arkitekter har tilført Forskningsparken, sa Torp.
Skal kunne hugges i stykker
Fleksibilitet og bærekraft var sentralt i 1988 og har vært et krav ved alle senere byggetrinn.
– Det som er spesielt er jo at vi ikke kjenner til hva som skal foregå i Forskningsparken om fem år. Derfor legger vi opp til et hus som er lett å hugge i stykker. Interiøret skal hele tiden kunne forandres. Det skal kunne settes inn tekniske apparater som skal kunne fjernes igjen like fort. Og skulle det dukke opp helt spesielle behov, er det god plass på taket, ifølge Torp.