– Men hvordan produserer man hydrogen?
– Skal man lage hydrogen med grønn energi må man tilbake til elektrolyse, slik Norsk Hydro gjorde det for 100 år siden. I starten, og i all hovedsak fortsatt, brukes alkalisk elektrolyse – en alkalisk elektrolyttløsning. Men det er bedre å bruke en fast elektrolytt i elektrolysøren og i brenselceller. Det er for eksempel det som brukes i hydrogenbiler i dag. Teknologien kalles PEM og er basert på at man bruker en polymermembran som leder ionene, i dette tilfelle protoner, forklarer Norby.
– En annen mulighet er såkalt SOFC (Solid-oxide fuel cell) der en fast-stoff oksidelektrolytt brukes som ioneleder ved veldig høye temperaturer - ca 800 grader. Med dem kan man elektrolysere vanndamp mer effektivt og lage effektive brenselceller som tåler mange typer brensel. Ulempen er at temperaturen er så høy at materialene degraderer litt fort.
Blått hydrogen som energibærer
Her kommer vi inn på Norbys ekspertfelt: Protonledende keramiske materialer. Det er en mellomting mellom PEM og SOFC
– Vi har utviklet et materiale som er keramisk, men som leder protoner akkurat som polymerene gjør. Dette kan du gjøre ved lavere temperaturer enn ved SOFC. Det kan brukes i elektrolysører og brenselceller. Men det mest interessante akkurat nå er å bruke det i reaktorer der vi i ett steg kan pumpe ut hydrogen fra en blanding av naturgass og vanndamp. Tilbake blir en strøm av CO2 som for eksempel kan lagres under havbunnen på kontinentalsokkelen. Det vil si: Naturgass blir til hydrogen med karbonfangst, i ett steg. Det er verdens mest effektive prosess for å lage det vi kaller blått hydrogen!
– Men når hydrogenet er produsert, hva så med lagring og transport?
– Det går fint å lagre hydrogen, men det tar stor plass og koster litt mye energi. Der kan ammoniakk være et alternativ, sier Norby.
– Javel?
– Nesten alt hydrogen i verden går til produksjon av ammoniakk til bruk i kunstgjødsel. Men man kan også lage blått ammoniakk direkte som er lettere å frakte enn hydrogen og derfor er en salgbar energibærer.